Logo regionálního portálu mkrumlovsko.cz

Regionální zpravodajství

Autobusová linka Dačice–Brno je od srpna znovu v provozu

Jana Kiesewetterová, Zpravodaj Moravskobudějovicko
sobota 12.9.2020 | aktualizováno 24.9.2020

Ilustrační foto
Autor: Nick Walker, Pixabay.com

Určitě jste všichni stihli zaregistrovat, že loni v prosinci zmizel po padesáti letech z jízdních řádů přímý autobus na trase Dačice–Brno, což u spousty lidí vyvolalo obrovskou vlnu nevole. Tento spoj totiž jezdíval čtyřikrát denně a býval plně vytížený. Zachování linky, která procházela územím tří krajů, vzápětí požadovala petice podepsaná tisícovkami lidí. Hlavním argumentem bylo, že touto linkou jezdí nejen studenti škol, ale také senioři či onkologičtí pacienti do brněnské nemocnice. Vedení Kraje Vysočina si ale na svém rozhodnutí trvalo a linku vrátit do života odmítlo.

V této době jsme se rozhodli situaci řešit i my – vedoucí představitelé obcí a měst na trase rušené linky, neboť jsme nebyli spokojení s novým plánem dopravy pro naše občany. Na písemné dotazy se však od kraje vždy vracela odpověď se stejným podtextem „na našem rozhodnutí o zrušení linky si i nadále trváme“. Začali jsme tedy vyjednávat se soukromým dopravcem, který měl snahu přímou linku Dačice–Brno vrátit do života, aby mohli všichni cestující opět komfortně dojet do cíle, aniž by museli přestupovat. Pro nás, vaše starosty, místostarosty a další radní bylo rozhodně nepatřičné rušit něco, co roky fungovalo. A povedlo se. Po více než půl roce získaly města a obce na trase autobusu nové spojení, které vyjelo poprvé v pondělí 17. srpna.

Dopravce UNITED BUSES nabízí cestujícím celkem 22 spojů týdně. Dvanáct spojů je vedeno v celé trase, deset jich jede pouze v úseku Moravské Budějovice – Brno. Z Dačic jede přímý autobus vždy ve 4.55 hod. v pracovních dnech a v 15.25 hod. v neděli. Do Brna autobusy přijíždějí v 7.25 hod. respektive v 17.45 hod. Z Brna do Moravských Budějovic/ Dačic odjíždějí autobusy v pracovních dnech v 10.10 hod. a ve 14.20 hod. v neděli pak ve 12.30 hod.

Nová autobusová linka je komerční, bez dotací z krajského rozpočtu.
Případnou ztrátu bude hradit soukromá společnost, která linku provozuje na vlastní riziko. Tady je důležité zdůraznit, že obce na Vysočině přitom platí v přepočtu 70 korun za obyvatele ročně do fondu na zajištění dopravní obslužnosti. Tuto částku musí hradit i tehdy, kdy doprava neodpovídá požadavkům obcí nebo potřebám občanů. Hejtman kraje nám sdělil, že na provoz této linky kraj nepřispěje. Z pohledu vedení kraje i hejtmana je veřejná doprava financovaná krajem dostatečná a občané prý podobnou linku nepotřebují. Zároveň se v odpovědích na naše dotazy nechal slyšet, že lidé mají přestupovat. Cestující do a z Brna vozí klimatizovaný autobus vybavený elektrickým výtahem a plošinou pro přepravu až dvou osob upoutaných na invalidní vozík, nebo dvou kočárků najednou. Autobus v zájezdové výbavě je mimo jiného vybaven bezpečnostními pásy a vysokými sklopnými sedadly s loketními opěrkami a podnožkami. Jízdenku si můžete mimo jiné zakoupit i na online e-shopu www.unitedbuses.cz – díky tomu vás odbaví rychleji, budete mít jisté místo k sezení a jízdenka vás vždy vyjde levněji než nákup u řidiče.

Na všech spojích UNITED BUSES platí sleva z ceny jízdenky 75% pro děti od 6 do 15 let, mládež do 18 let, studenty do 26 let a seniory 65+. Základní cena jízdenky zakoupené v eshopu bez výše uvedených slev je z Moravských Budějovic do Brna 133 korun.

V cílovém městě autobus zastavuje také u nemocnice v Brně Bohunicích. To uvítají zejména starší lidé, kteří jezdí do nemocnice na vyšetření. Nové spoje jsou navrženy tak, aby systém veřejné dopravy doplnily a lidem cestování zjednodušily.

Někdy je dobré jít cestou vzpoury, projevit se a ukázat těm o patro výš, že se nedáme. Díky tomu, i když bez nich, jsme společně a vlastními silami našli cestu, jak vrátit vám všem, od studentů po seniory a onkologicky nemocné pacienty, přímý spoj Dačice – Moravské Budějovice – Brno.

Tak, vážení cestující, ukončete přestup, protože teď je na čase vyzkoušet cestování bez složitých přestupů!

 

Článek byl se souhlasem vydavatele převzat ze Zpravodaje Moravskobudějovicko. Titulek je redakční.

 

Reakce Kraje Vysočina z 25. 8. na výše uvedený článek:

 

Jednohlasně dnes Rada Kraje Vysočina doporučila krajskému zastupitelstvu zrušit usnesení ze září 2018 upravující resp. navrhující finanční spoluúčast měst a obcí na financování Veřejné dopravy Vysočiny za podmínky převzetí objednávky obcí pod objednávku Kraje Vysočina vč. vybraných spojů o sobotách a nedělích. Návrh krajské rady budou zastupitelé projednávat 8. září 2020.

 

Rada Kraje Vysočina doporučuje zastupitelstvu zrušení usnesení zastupitelstva kraje č. 0612/05/2018/ZK ze dne 11. 9. 2018 a nepožadovat po obcích Kraje Vysočina příspěvek na financování veřejné dopravy v rámci Veřejné dopravy Vysočiny a současně převzít od obcí jejich objednávku v pracovních dnech a o víkendech. Současně v systému Veřejná doprava Vysočiny navýšit finanční prostředky ze strany Kraje Vysočina na financování dopravní obslužnosti o odpovídající částku tj. o cca 36 miliónů korun. Jednou, nikoli jedinou z možností, jak budou finanční prostředky získány, by mohlo být i snížením objemu dotací, které Kraj Vysočina poskytuje obcím formou různých programů.

 

Vedení Kraje Vysočina si od navrženého slibuje snížení administrativy jednotlivých objednavatelů, dořešení problematiky objednávky obcí způsobem převzetí objednávky obcí pod objednávku Kraje Vysočina, ucelení tarifu na jednotlivých spojích, kdy tarif VDV platí nyní jen na spojích pod objednávkou Kraje Vysočina. Jedná se o převzetí cca 911 215 km spojů pod objednávku kraje. Z daného počtu km za rok je 555 331 km v pracovních dnech a 355 884 km vybraných spojů o sobotách a nedělích. Z uvedeného je zřejmé, že se jedná hlavně o výkony realizované v pracovních dnech. O víkendu je z pohledu kraje navrhováno převzít jen spoje sloužící převážně k dopravě za turistickými cíli, do zaměstnání a do školských zařízení.

 

Kraj Vysočina v minulých měsících oslovil dopisem s návrhem spolufinancování všechna města a obce regionu. Do půlky srpna reagovalo pouze cca 20 % oslovených ať už kladně, s podmínkou nebo nesouhlasně. Více než 80 % oslovených samospráv na návrh vůbec nereagovalo.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama