Logo regionálního portálu mkrumlovsko.cz

Regionální zpravodajství

Podvodné telefonáty jsou stále častější. Zjistěte, na co si dát pozor

Ivana Hrušková, Šlapanický zpravodaj
čtvrtek 14.3.2024

Ilustrační foto
Autor: Šlapanický zpravodaj

V poslední době se stále častěji setkáváme s bujícími podvody na všech frontách, proto jsme se rozhodli jim letos věnovat celý seriál článků, abychom vám pomohli je včas rozeznat. Jedněmi z nejčastějších jsou telefonické podvody, z nichž řada míří na nejzranitelnější skupinu – seniory, ale nevyhýbají se ani všem ostatním věkovým kategoriím.

Podvodníci se často vydávají za vnuky, ale můžou se také představit jako vaši lékaři, bankéři, policisté, úředníci či jiné osoby, které ve vás mohou vzbudit zdání bezpečnosti.

Zneužívají důvěry a nedostatečné digitální gramotnosti. Škody pak nezřídka mohou dosáhnout astronomických částek. Jak nenaletět, vám poradíme v tomto článku.

Dopravní nehoda

Podvodník si předem zjistí vaše jméno, případně i další údaje, aby působil co nejvíce důvěryhodně. Poté vám zavolá a začne vytvářet zdání dopravní nehody vašeho příbuzného.

Vydává se za kamaráda nebo ošetřujícího zdravotníka. Tvrdí například, že váš vnuk/příbuzný měl autonehodu, leží v nemocnici a jeho zdravotní stav mu neumožňuje vás kontaktovat.

Poprosí o finanční půjčku, kterou potřebuje na úhradu zálohy na opravu auta nebo finanční odškodnění obětem nehody. V případě, že mu ji přislíbíte, pošle „kamaráda“, aby u vás peníze vyzvedl, nebo vám dá číslo účtu, kam máte peníze co nejdříve odeslat.

„Ahoj babi, hádej, kdo volá?“

Podvodník se bude vydávat za vašeho vnuka (vnučku). Stejně jako v případě nehody si vymyslí fiktivní příběh – tentokrát bude žádat o peníze na úhradu dluhů, koupi auta, nemovitosti nebo třeba dárku. Také za sebe bude chtít vyslat prostředníka, aby u vás peníze vyzvedl, nebo vám nadiktuje číslo účtu, kam peníze poslat.

Ukradený či ohrožený bankovní účet

Volají vám „pracovníci bezpečnostního oddělení“ bankovní instituce. Instituci, kde máte uloženy peníze, mohou trefit náhodně, ale obvykle o vás už ale pár informací ví, například adresu. Nejdříve na vás vytvoří tlak příběhem o ukradení či ohrožení účtu (například na vaše jméno se někdo snažil sjednat bankovní půjčku).

Volající vám řekne, že budete mít další hovor od policie, vzápětí volá údajný kriminalista, který vás informuje, že jste se stal/a obětí podvodu a máte počkat na další telefonát s instrukcemi. V něm vás „pracovník banky“ bude ujišťovat, že pro ochranu účtu je nutný převod peněz na jiný účet nebo jejich výběr a vklad do bankomatu na kryptoměnu bitcoin (takzvaný bitcoinmat).

Pokud na vás telefonující naléhá, abyste někam poslali peníze jako úhradu poplatků pro odblokování účtu nebo pro ochranu financí, jde o podvod. Tyto případy jsou často nepříjemné i pro skutečné pracovníky bankovní instituce, jejichž jméno může být zneužito. Dnešní technologie navíc umí napodobit i jejich hlas. Proto mějte na paměti, že žádná bankovní instituce by takové postupy nepoužila. Nikdy po vás nebude chtít přesun financí po telefonu.

Hacknutý účet Microsoftu nebo zavirovaný počítač

Ozve se anglický mluvčí, který se bude vydávat za pracovníka Microsoftu a vyprávět tentokrát o ukradeném účtu Windows nebo zavirovaném počítači. Bude po vás chtít nemalou finanční částku za odblokování počítače a nainstalování programu pro vzdálenou správu počítače = podvod.

Reklamní nabídky a výhodné investice

Pracovník call linky vám nabízí výhodnou koupi, investici nebo zprostředkování smlouvy, například na plyn za údajně lákavých podmínek. Ani pohádkové zhodnocení investovaných peněz by vás nemělo přesvědčit k souhlasu. Často se tito pracovníci vydávají za jinak důvěryhodné společnosti, ale jde o podvod. Společnosti by vás tímto způsobem nekontaktovaly.

Doporučujeme důrazně volajícímu sdělit, že o nabídky nemáte zájem a nechcete, aby vás znovu kontaktoval.

Pozor na sdělování adres – můžete tak nechtěně pozvat do domu podomní obchodníky.

Další možné scénáře:

• Volání zpět na zmeškaný hovor neznámého čísla, přičemž je účtován vysoký poplatek za odchozí volání (například na zahraniční telefonní číslo nebo takzvané prémiové číslo se zvýšenými poplatky).

 

• Volající po vás bude chtít nainstalovat program do počítače pod falešnou záminkou – jde však o počítačový virus.

 

• Volající se vydává za pracovníka agentury provádějící výzkum a zjišťuje vaše osobní údaje – věk, adresu, druhy pojištění, zdravotní stav a další, zjišťuje tak informace pro další podvodné telefonáty.

 

„Zkušený investiční poradce“ se vás bude snažit přesvědčit o výhodné investici do kryptoměn. Volající bude chtít instalaci některého programu, ten však bude sloužit pro jeho vzdálený přístup k počítači a podvodník z vás vyláká přístupová hesla do internetového bankovnictví. Druhou variantou je scénář s vkladem peněz do bitcoinmatu.

Preventivní rady:

• Nejlepší ochranou je opatrnost.

Každý telefonát raději preventivně považujte za podvod.

 

Jakmile je na vás během telefonátu vyvíjen jakýkoli nátlak, ať už z hlediska času („rychle zaplaťte, jinak hrozí…“) nebo strachu („pošleme na vás vymahače, policii…“), hovor okamžitě ukončete.

 

Všechny informace si co nejdříve ověřte, například u svých příbuzných nebo ve zmíněných institucích. Zamýšlejte se nad reálností požadavku volajícího a ověřujte si jeho totožnost – ptejte se na jména, názvy firem a podobně.

 

• Ignorujte všechna vyzvánění z podezřele vypadajících čísel, zvláště těch, která nezačínají obvyklou českou předvolbou +420.

 

• Pravost čísla si můžete ověřit na internetu, a zjistit tak, jestli se nevyskytuje v některé databázi s negativními recenzemi.

 

• U chytrých telefonů doporučujeme instalaci aplikace pro automatické blokování nevyžádaných telefonátů, které se už díky jiným uživatelům ocitly na černé listině.

 

• Pokud příbuzný potřebuje peníze, předávejte je pouze osobně a přímo jemu, ideálně za přítomnosti někoho dalšího. Nikdy nedávejte peníze cizím lidem.

 

Neposílejte peníze na neznámé účty ani je nevkládejte do vkladomatů na základě telefonátu.

 

Nikdy po telefonu nesdělujte své osobní informace, rodná čísla, čísla účtů, platebních karet a podobně.

 

• Žádná banka po telefonu nebude chtít vaše přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, nesdělujte je. Co dělat, pokud jste s volajícím spolupracovali a máte podezření, že šlo o podvod? • Pokud se obáváte, že došlo k podvodu, volejte policii na linku 158.

 

V případě vyzrazení informací o bankovním účtu, platební kartě a podobně volejte na zákaznickou linku vaší banky.

 

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele ze Šlapanického zpravodaje. Titulek je redakční.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama